El Currículum
A L’Arenal de Llevant desenvolupem el Curriculum que determina d’Administració (DECRET 181/2008, de 9 de setembre per a l’Educació Infantil i DECRET 142/2007, de 26 de juny, per a l’Educació Primària) a partir d’entorns d’aprenentatge i projectes que ens permeten interrelacionar les àrees per crear uns espais d’aprenentatge globalitzats on es contribueix al desenvolupament integral dels infants, apropant-los a la interpretació del seu entorn, creant un significat vàlid i funcional i facilitant-ne la participació activa.
Aquests entorns d’aprenentatge tenen com a eixos transversals, la ciència i la tecnologia. És per això que tenim un Pla d’Autonomia de Centre des del curs 05-06 i que enguany hem renovat.
Entenem per currículum educatiu (http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php?module=Pages&func=display&pageid=2) els objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació de l’ensenyament.
El Currículum a Primària ( www.xtec.cat/web/curriculum/primaria )
Competències bàsiques
Els continguts de les diferents àrees del currículum contribueixen a l’adquisició de les competències bàsiques. Cadascuna de les àrees, per la disciplina que comporta, té una o més competències que li són pròpies a les que contribuirà amb major grau d’intensitat, però també ha de contribuir, encara que amb menor mesura a l’adquisició de les altres competències bàsiques.
Àmbit de llengües: llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, llengua estrangera, segona llengua estrangera Dimensió comunicativa: • Parlar i conversar • Escoltar i comprendre • Llegir i comprendre • Escriure • Coneixements de la llengua i el seu aprenentatge Dimensió literària. Dimensió plurilingüe i intercultural. Estructures lingüístiques comunes. |
Coneixement del medi natural, social i cultural • L’entorn i la seva conservació • El món dels éssers vius • Les persones i la salut • Persones, cultures i societats • Canvis i continuïtats en el temps • Matèria i energia • Entorn, tecnologia i societat |
Educació artística Explorar i percebre: • Visual i plàstica • Música i dansa Interpretar i crear: • Visual i plàstica • Música i dansa |
Educació física •El cos: imatge i percepció •Habilitats motrius i qualitats físiques bàsiques •Activitat física i salut •Expressió corporal •El joc |
Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania. Objectius generals primària: • Aprendre a ser i actuar de manera autònoma • Aprendre a conviure • Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global Continguts 3r cicle: • Identitat i autonomia • Convivència i valors cívics • Pertinença i ciutadania |
Matemàtiques Continguts: • Numeració i càlcul • Relacions i canvi • Espai i forma • Mesura • Estadística i atzar Processos: • Resolució de problemes • Raonament i prova • Comunicació i representació • Connexions |
El Currículum a l’Educació Infantil ( www.xtec.cat/web/curriculum/infantil )
Les Capacitats
La finalitat de l’educació infantil en els centres és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d’aprenentatge. | |
1. Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma. .- Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. .- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres. .- Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia. |
2. Aprendre a pensar i a comunicar. .- Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. .- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges |
3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa. .- Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. .- Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència. |
4. Aprendre a conviure i habitar el món. .- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. .- Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col•laboració amb el grup i cap a la integració social |
Els Continguts
Àrea de descoberta d’un mateix i dels altres: • autoconeixement i gestió de les emocions; • joc i moviment; relacions afectives i comunicatives; i • autonomia personal i relacional. |
Descoberta de l’entorn: • exploració de l’entorn; • experimentació i interpretació; i • raonament i representació |
Comunicació i llenguatges: . observar, escoltar i experimentar; • parlar, expressar i comunicar; i • interpretar, representar i crear. |